Czym jest analityka internetowa i czy warto w nią inwestować?
Właściciele firm często zastanawiają się czy potrzebna jest im analityka internetowa?
Posiadając stronę lub sklep internetowy bardzo ważne jest aby obserwować ruch i możliwie dokładnie go analizować. Tym właśnie zajmuje się dziedzina jaką jest analityka internetowa. Od dłuższego czasu również wykorzystujemy wszystkie dostępne narzędzia do analizy danych internetowych. Jest to niezbędne aby lepiej monitorować i rozwijać działania związane z pozycjonowaniem oraz optymalizacją reklam Google ADS.
W uproszczeniu analityka internetowa polega na legalnym zbieraniu danych o użytkownikach, ich zachowaniu na stronie lub w sklepie oraz wyciąganiu z tego odpowiednich wniosków. Pełna i kompleksowa analiza danych internetowych możliwa jest tylko dzięki prawidłowej konfiguracji dostępnych narzędzi takich jak Google Tag Manager i Google Analytics, a także Google Search Console.
Oczywiście dostępnych jest również wiele innych rozwiązań, które pomagają lepiej zrozumieć oraz analizować zachowanie użytkowników na witrynie. Należą do nich chociażby HotJar, Semstorm czy Ahrefs. W Evolve korzystamy z praktycznie wszystkich z nich. Oczywiście wiele zależy od konkretnej strony i sklepu.
Analiza danych internetowych - na co warto zwrócić uwagę?
Małe lokalne biznesy nie mają aż tak dużo danych i nie wymagają bardzo zaawansowanej analityki internetowej. Często wystarcza podstawowa lub średniozaawansowana konfiguracja.Właściwy dobór narzędzi do analizy i ich prawidłowa konfiguracji to lwia część sukcesu. Jednak dopiero właściwe zrozumienie danych wynikających z narzędzi pozwala osiągnąć sukces. Często po pierwszych miesiącach zdajemy sobie sprawę, że strona czy sklep internetowy wymagają więcej pracy nad poprawą użyteczności czy optymalizacją konwersji.
To właśnie dobra użyteczność czyli UX i podnoszenie współczynników konwersji oraz ROAS dają realny wpływ na zyski w firmie.
Dobrze aby pełna analityka internetowa została wdrożona i skonfigurowana już na początkowych etapach pracy nad rozwojem ruchu. Jest ona niezwykle istotna nie tylko w analizie ruchu organicznego oraz bezpośredniego ale przede wszystkim w optymalizacji reklam Google ADS. To na podstawie pomiarów danych konwersji oraz użytkowników i list remarketingowych jesteśmy w stanie kreować coraz bardziej skuteczne reklamy Google ADS.
Tym samym musimy zacząć od niezbędnej konfiguracji Google Tag Manager oraz Google Analytics. Trzeba jednak pamiętać o tym, że aby zbierać i przetwarzać dane analityczne wymagane jest poinformowanie o tym użytkownika. Robi się to poprzez informacje o polityce cookies i w polityce prywatności.
Konfiguracja Google Tag Manager
Na początek istotna jest prawidłowa konfiguracja Google Tag Manager. W szczególności chodzi tutaj o tagi łączące go z Google Analytics oraz Google ADS oraz zdarzenia na podstawie, których będziemy następnie konfigurować oraz mierzyć konwersję. Bardzo istotnym jest aby nasza strona lub sklep miały klikalne takie elementy jak numery telefonów, maile oraz możliwość przejścia na zakładkę kontaktową, wysłanie formularza czy dodanie do koszyka.
To najbardziej z powszechne działania, które możemy mierzyć jako zdarzenia i konwersje. W przypadku sklepów istotnymi są dodanie do koszyka, wyświetlenie koszyka, przejście na stronę zamówienia czy dokonanie zakupu lub rejestracji użytkownika.
Konfiguracja Google Analytics 3 i 4
Stara wersja Google Analytics 3 powoli przechodzi do historii. Już w lipcu 2023 roku przestanie zbierać dane. Dlatego tak ważne aby możliwie szybko zacząć zbierać w nim dane i mieć porównanie wstecz. Panel i konfiguracja Google Analytics 4 różni się dość znacznie od poprzedniej wersji dlatego sprawia trochę kłopotów mniej doświadczonym użytkownikom. Jednak w swej istocie ma być to narzędzie znacznie lepsze i bardziej precyzyjne od poprzedniej wersji. Pełna i kompleksowa konfiguracja analityki internetowej za pomocą Google Analytics 4 może stanowić klucz do sukcesu naszej firmy w przyszłości.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj: polityka prywatności