Spis treści:

Czy warto organizować konkursy na Facebooku?

Wielu z was, prowadzących firmy lub blogi, zastanawia się czy warto organizować konkursy na Facebooku?
Portal Facebook wdarł się przebojem do Polski około 10 lat temu. Od tego momentu jego znaczenie w promocji marek, firm czy osób stale rośnie. Zarządzający portalem wprowadzają co raz ciekawsze rozwiązania jak np. możliwość stworzenia strony internetowej, na której możemy zamawiać produkty, zobaczyć menu czy rezerwować wizyty. Rosną także możliwości tworzenia reklam wizualnych oraz targetowania ich do właściwych grup odbiorców. Czy to nam się podoba czy też nie Facebook staje się coraz silniejszym medium marketingu internetowego.

Coraz bardziej popularną formą angażowania swoich fanów stają się konkursy. Wiele osób tworząc konkursy na Facebooku popełnia jednak proste błędy i robi je niezgodnie z regulaminem oraz wytycznymi portalu. To może skutkować bardzo złymi konsekwencjami dla naszego Fan Page. W tym artykule nie będę omawiał kwestii związanych z regulaminem, a jedynie przedstawię Wam od strony praktycznej czy warto organizować konkursy na Facebooku i na co powinniście zwrócić uwagę.

Na samym początku warto zadać sobie pytanie o cel organizowanego konkursu na Facebooku. Czy ma być to jedynie większe zaangażowanie naszych fanów? A może pozyskanie bazy mailngowej czy leadów? Może po prostu chcesz dać coś więcej swoim czytelnikom?
W zależności od celu organizowanego konkursu można tworzyć go na różne sposoby.

Na co warto zwrócić uwagę organizując konkurs na Facebooku? Jeśli chcesz maksymalnie mocno zaangażować uczestników zadbaj o:

Ciekawe i wartościowe nagrody

Nie ma tutaj żadnej nowości. Ludzie angażują się w konkursy, w których mogą wygrać coś naprawdę wartościowego. Zatem jeśli Twoja nagroda główna jest wartości poniżej 100 zł, wówczas nie masz co liczyć na duże zaangażowanie użytkowników. Z mojego doświadczenia wiem, że wartość nagrody głównej powinna przekraczać 200 zł. Dobrze, żeby cała pula nagród przekraczała 500 zł. Oczywiście im większa wartość tym lepiej. Zatem jeśli masz w swojej ofercie jakieś wysokomarżowe produkty, których cena w sklepie jest znacząco wyższa od ceny zakupu, może warto je wykorzystać? Świadczysz usługi? Możesz w nagrodę zaoferować darmowy pakiet ciekawych usług. Może masz firmy lub marki, które z Tobą współpracują i mogą się zaangażować w taki konkurs oraz dać dodatkowe nagrody? W mojej opinii najlepiej stosować wartościowe nagrody związane blisko z profilem naszej firmy lub marką.

Post z konkursem jako post sponsorowany

Jeśli chcesz zbudować szeroki zasięg swojego konkursu warto zainwestować parę złotych w post sponsorowany. Czasem już niewielka kwota 100-200 czy 300 zł wystarczy, żeby lepiej dotrzeć do właściwej grupy docelowej, a wówczas konkurs znacznie skuteczniej będzie zbierał zasięg organiczny. Określ bardzo dokładnie grupę docelową, którą najbardziej zainteresuje Twój konkurs. Może to będą kobiety w wieku 18-25 lat. A może fryzjerzy powyżej 30 roku życia. Takie i wiele innych opcji targetowania są dostępne w panelu tworzenia reklam. Zwróć jednak uwagę na to, że wielu użytkowników portalu Facebook, klika lajki fan page, które ich nie interesują. Innymi słowy Twój konkurs może czasem wyświetlać się ludziom, których w ogóle nie zainteresuje. Staraj się możliwie precyzyjnie i dokładnie dobierać potencjalnych odbiorców żeby jak najlepiej wykorzystać budżet reklamy.

Grafika związana z konkursem

Ładny i skuteczny post konkursowy to w dużej mierze grafika. Zadbaj aby była schludna i ładna oraz kojarzyła się z tematem konkursu lub nagrodami. Do wygrania dajesz piękną biżuterię? Może to właśnie ona powinna znaleźć się na poście. Bądźcie jednak ostrożni z tworzeniem rzucających się mocno w oczy jaskrawych napisów KONKURS! na grafice. Niestety może to być zgłoszone przez użytkowników jako niewłaściwe, a wówczas zasięg postu będzie niższy.

Precyzyjne i jasne warunki udziału w konkursie

Wielu użytkowników nie czyta dokładnie treści w internecie. Tym samym, mogą też nie przeczytać dokładnie warunków udziału w konkursie, a później mieć do Ciebie zastrzeżenia. Zadbaj o możliwie maksymalną przejrzystość postu konkursowego. Oczywiście muszą w nim znaleźć się wszystkie elementy wymagane regulaminem. Pamiętaj zabronione jest „zmuszanie” uczestników do udostępniania i lajkowania konkursu. Zachęć do tego jednym zdaniem jednak nie warunkuj udziału w konkursie od udostępnienia lub lajka.

Zorganizuj kolejny konkurs

Gdy pierwszy konkurs dobiegł końca, zastanów się czy warto zorganizować drugi konkurs. Chodzi o to, że po pierwszym konkursie będziesz miał już bagaż doświadczeń i wyciągnięte wnioski po pierwszym. W takiej sytuacji łatwiej uzyskać lepsze wyniki kolejnego konkursu. Można już na początku zaplanować dwa konkursy i właściwie podzielić nagrody oraz budżet.

Powyższe 5 punktów, to w mojej opinii to najważniejsze kwestie, na które musisz zwrócić uwagę organizując konkurs. Nie odpowiedziałem Ci jednak czy uważam, że warto organizować konkursy na Facebooku. Moim zdaniem odpowiedź brzmi TAK. Jeśli przeprowadzisz go z głową oraz nie będziesz bał się zainwestować w nagrody i post, wówczas na pewno da ciekawe efekty. Dobrze zorganizowany konkurs może przełożyć się na lepsze wyświetlanie Twoich kolejnych postów, pozyskanie nowych klientów lub kontaktów do potencjalnych klientów czy po prostu większą satysfakcję obecnych klientów lub fanów. Jest to na pewno zupełnie inny sposób na promocję firmy w Internecie niż pozycjonowanie strony gdyż bardziej dociera do odbiorców po zainteresowaniach lub grupie społecznej do, której należą niż po wpisanym haśle w wyszukiwarce na czym koncentruje się klasyczne pozycjonowanie stron internetowych. W ten sposób możesz promować najróżniejsze usługi i produkty oraz przekonywać klientów do swojej marki. Takim przykładem może być ryż basmati firmy Karoon.

UWAGA: jeśli chcesz aby uczestnik konkursu wypełnił formularz zamieść go w komentarzach a nie samym poście. Facebook nie pozwala na tworzenie postów sponsorowanych dla niektórych linków zewnętrznych.

Facebook i organizowanie na nim konkursów stają się obecnie jedną z podstawowych form skutecznego prowadzenia mediów społecznościowych.

 

About the Author: Andrzej Daleszczyk

Od 12 lat pasjonuje mnie pozycjonowanie stron internetowych oraz szeroko rozumiany marketing internetowy. Pomagam przedsiębiorcom rozwijać ich biznesy poprzez skuteczne działania promocyjne. W 2014 roku ukończyłem studia podyplomowe z zakresu E-marketingu na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Chętnie pomożemy Twojej firmie

Porozmawiajmy o możliwościach jak rozwinąć Twój biznes!