Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Jeśli to czytasz to istnieje spore prawdopodobieństwo, że trafiłeś na ten artykuł wpisując coś zbliżonego do sformułowania „na czym polega pozycjonowanie stron?”
Jeśli tak jest to w zasadzie można powiedzieć, że w ten sposób można najkrócej wyjaśnić istotę tego na czym polega pozycjonowanie stron internetowych. Czyli użytkownik wpisuje frazę z wyszukiwarce i otwiera artykuły, które znajdują się w pierwszej trójce, piątce czy dziesiątce wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron - krok 1
Pozycjonowania strony nie można realizować gdy nie posiada się strony internetowej lub gdy dysponujemy starą czy przestarzałą technologicznie stronę internetową. W takiej sytuacji często rekomendowane będzie stworzenie jej od nowa.
Tworzenie stron internetowych z roku na rok jest coraz bardziej dostępne ze względu na coraz więcej ciekawych i nowoczesnych narzędzi oraz rozwiązań i wtyczek przyśpieszających proces tworzenia strony.
Nazwa domeny i jej wpływ na pozycjonowanie
Na początek zacznij od wyboru najbardziej odpowiedniej domeny dla swojej strony. Czym się kierować?
- nazwa firmy i miasto, w którym działa w celu poprawy widoczności regionalnej np. evolve-poznan.pl;
- kluczowa usługa, produkt lub fraza, na którą strona ma być widoczna np. comarch-optima-demo.pl;
- typowo brandowa sama nazwa firmy lub najbardziej zbliżona forma np. pracownia-lekon.pl
Nazwa domeny ma duże znaczenie ponieważ jest jednym z podstawowych kryteriów ratingu indeksowania w wyszukiwarkach. Dlatego jeśli macie ten komfort, że budujecie stronę od podstaw, to zalecam aby dobrze przemyśleć całość strategii i koncepcji przyszłej strony gdyż projektujemy ją na lata.
Piękna i nowoczesna strona internetowa
Wybierz schludny,estetyczny i nowoczesny wygląd graficzny nowej strony. Dopasuj go do swoich potrzeb i zadbaj o łatwość użytkowania Twojej strony. Istotną kwestią są przyciski nawołujące do działania czyli tzw. „call to action”. Zaplanuj dobrze strukturę i układ podstron pamiętając o tym co powiedzieliśmy w poprzedniej części. Adres czyli tzw. slug powinien mieć zbliżone nazewnictwo do fraz kluczowych.
Na czym polega pozycjonowanie strony? Na tworzeniu treści!
Tworzenie nowych i unikalnych treści (copywriting) jest niezwykle istotnym elementem w procesie skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Pisanie nowych artykułów oraz optymalizowanie bieżących treści znacząco poprawia efekty pozycjonowania organicznego. Oprócz koniecznego używania fraz kluczowych (jednak nie więcej niż 2,5% słów, przydatnym narzędziem w celu optymalizacji treści jest Yoast SEO) treść powinna być przejrzysta i czytelna oraz:
- Nagłówki H1, H2 do 6 uwzględniające użycie fraz kluczowych. Należy pamiętać, że muszą być różnorodne;
- Tytuł strony lub podstron czy wpisów – muszą zawierać frazy kluczowe i np. miasto lub frazy poboczne;
- Struktura w postaci:
- wypunktowań
- DUŻYCH LITER
- Pogrubień lub podkreśleń dla kluczowych treści
- tworzenie linków wewnętrznych także takich uwzględniających frazy kluczowe
Krok 3 w pozycjonowaniu stron - optymalizacja SEO
Optymalizacja SEO to z jednej strony poprawa techniczna strony internetowej ale również poprawy optymalizujące treść o czym pisałem w poprzednim akapicie (tzw. SEO copywriting).
W skład pełnej i kompleksowej optymalizacji SEO zawsze wchodzi początkowy audyt. Weryfikuję co stanowi największą bolączkę danej strony czy sklepu w kontekście wyników wyszukiwania. Na początek staram się poprawić parametry techniczne i szybkości strony. Gdy mamy zdefiniowane frazy kluczowe nie pozostaje nic innego jak konsekwentnie zoptymalizować całą witrynę. W tym celu nadajemy spójnie nazwy zawierające frazy kluczowe:
- Tytuły stron i podstron oraz artykułów (do 60 znaków);
- Nagłówki h1-h6
- Zagęszczenie fraz w treściach około 2-2,5%
- Różnorodne i zdywersyfikowane linki wewnętrzne witryny;
- Obrazy (z opisem alt) oraz wideo
W ten sposób Twoja witryna na pewno zyska widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie muszę tłumaczyć Ci sensu posiadania responsywnej wersji Twojej strony tak aby dobrze wyświetlała się na urządzeniach mobilnych. Chcesz dowiedzieć się więcej na czym polega optymalizacja SEO?
Mam nadzieję, że dzięki temu i innym moim artykułom zaczynasz coraz lepiej wiedzieć i rozumieć na czym polega pozycjonowanie stron internetowych. Spróbuj samodzielnie! To nie takie trudne. W razie problemów skontaktuj się ze mną!
Budowanie linków zewnętrznych i wewnętrznych
Na sam koniec – aby zrozumieć na czym polega pozycjonowanie stron internetowych – przychodzi nam się zmierzyć z chyba najtrudniejszym aspektem czyli budowanie odpowiedniego zaplecza linków zwrotnych zewnętrznych oraz wewnętrznych. Chodzi o to aby nasza witryna i poszczególne artykuły czy podstrony były podlinkowane w taki sposób jak by to było naturalne.
- Rozłożone w czasie (3-6 miesięcy);
- Z różnych mocnych źródeł np.
- stron o wysokim współczynniku trust flow, page rank czy domain authority;
- stron internetowych na domenach .edu i .gov;
- będących w otoczeniu szerokiej i unikalnej tematyki związanej z linkiem
- follow (większość) i no follow (2-5%)
A czego należy unikać?
- Szybkie dodanie dużej ilości linków (więcej niż 1000 w miesiąc)
- Dodawanie linków z wątpliwej jakości źródeł
- zaspamowane, niskiej rangi katalogi stron;
- stron o niskim współczynniku trust flow, page rank czy domain authority;
- w otoczeniu kiepskiej jakości, krótkich tekstach;
- Zbyt częste używanie tej samej frazy w linkach
W celu analizy linków prowadzących do witryny przydają się narzędzia takie jak np. ahrefs, który zbiera i zestawia różne dane dotyczące Twoich linków. Usuwaj linki uszkodzone lub z najsłabszych źródeł aby unikać obniżania pozycji w rankigach.
Przykładowy profil linków zwrotnych prowadzących do strony
Zatem jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany profil i frazy linków zewnętrznych kierujących do tej domeny?
Przykład wraz z przykładową ilością linków, które są proporcjonalne:
- Bez frazy – 4
- Bez frazy do podstron – 4
- Evolve – 4
- Evolve Poznań – 4
- E-marketing – 2
- Evolve – e-marketing – 2
- E-marketing Poznań – 2
- Pozycjonowanie – 2
- Evolve – pozycjonowanie – 3
- Pozycjonowanie Poznań – 2
- Evolve Poznań – pozycjonowanie – 3
- Pozycjonowanie stron – 2
- Evolve – pozycjonowanie stron – 3
- Pozycjonowanie stron Poznań – 2
- Evolve – pozycjonowanie stron Poznań – 3
- Evolve Poznań – pozycjonowanie stron – 3
- pozycjonowanie stron internetowych – 2
- Evolve – pozycjonowanie stron internetowych – 3
- pozycjonowanie stron www – 2
- Doradztwo marketingowe – 2
- Evolve – doradztwo marektingowe – 3
- Doradztwo marketingowe Poznań – 2
- Konsultacje marketingowe – 3
- Optymalizacja SEO – 2
- pozycjonowanie organiczne – 2
- Tutaj lub więcej – 5
Dużo prawda? Niestety tak to wygląda. Podany powyżej przykład jest bardzo poglądowy aby pokazać wam jak należy dywersyfikować linkowanie z frazami kluczowymi gdyż jest to z jednej strony najskuteczniejszy sposób na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania ale również bardzo niebezpieczny aspekt tego na czym polega pozycjonowanie stron internetowych.
Mam nadzieje, że ten artykuł będzie Wam wszystkim przydatny w pracach nad własnymi portalami, ich optymalizacją oraz generowaniu coraz większego ruchu!