Wiele osób zadaje sobie i mi pytanie „jakie jest kilka (np.5) najskuteczniejszych sposobów na promocję firmy w internecie?”. Niestety nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na takie pytanie. Różnorodność specyfiki branż powoduje, że ciężko jest uogólnić ten temat. Jednak jest wiele sposobów na promocję firmy, które będą miały zastosowanie praktycznie w każdym biznesie. Ważnym jest aby małymi krokami podejmować właściwe działania z zakresu e-marketingu.
W dzisiejszym artykule postaram się przybliżyć najważniejsze działania, które należy podjąć promując swoją firmę w internecie. Nie da się ukryć, że większość z nich dotyczy obecnie najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki Google. Zatem zaczynamy!
5 sposobów na promocję firmy w internecie
Załóż wizytówkę na Google Moja Firma (Google Maps)
Google coraz mocniej i sprawniej rozwija oraz promuje swoje narzędzia wśród użytkowników. Świetnym przykładem są właśnie wizytówki na Google Moja Firma. Początkowo Google umożliwiało tylko dotarcie do Twojej firmy poprzez ich nawigacje Google Maps. Dziś jest to rozwiązanie o bardzo szerokich możliwościach funkcjonalnych łącznie z katalogiem produktów i usług czy możliwością stworzenia własnej strony internetowej. I najważniejsze jest chyba to, że póki co jest to narzędzie zupełnie BEZPŁATNE. Google coraz mocniej promuje wyświetlanie tych wizytówek. Często wyświetlają się najwyżej w wynikach wyszukiwania dzięki czemu łatwo na nie trafić. To oznacza, że mogą być nawet bardziej skuteczne niż długotrwałe pozycjonowanie strony www. Przykładowa mapa wygląda tak:
Wskazówki:
- uzupełnij jak najobszerniej swoją wizytówkę;
- wstaw zdjęcia;
- wstawiaj co tydzień posty;
- zbierz pozytywne opinie od klientów (najlepiej aby były kilku zdaniowe);
- stwórz wewnętrzną wizytówkę i nasyć ją treściami;
To bardzo prosty, darmowy i skuteczny sposób na promocję firmy w internecie. Świetnie sprawdzi się jako promocja lokalnego biznesu, który opiera się o odwiedziny klienta w biurze firmy. Trochę mniejsze zastosowanie będzie miał w przypadku biznesów typowo zdalnych i elektronicznych jak np. pozycjonowanie stron, ponieważ to firmy, które zazwyczaj nie przyjmują klientów na miejscu oraz świadczą usługi zdalne. Inaczej sprawa ma się w przypadku świadczenia usług B2C dla klienta końcowego, który chce aby wykonawca był blisko. Dobrym przykładem może być np. usługa fizjoterapeutyczna. Wpisując np. fizjoterapeuta Wrocław, wynikiem, który otrzymamy będzie zawsze mapa Google. Natomiast będzie to mało skuteczny sposób na promocję firm w Internecie w przypadku biznesów właśnie związanych z internetem lub ogólnopolskich jak np. giełda kryptowalut. Zachęcamy do zakładania wizytówek na Google Moja Firma. Masz pytania? Zadzwoń!
Twoja strona internetowa
Chcesz skutecznie promować swoją firmę w internecie? Najważniejszym sposobem jest stworzenie dobrze działającej na wszystkich urządzeniach i ładnej strony www. Niestety wielu przedsiębiorców tworzyło swoje witryny jeszcze w latach 90 tych lub 10-15 lat temu, kiedy smartfony jeszcze nie były tak popularne. W efekcie mnóstwo stron internetowych odstaje wizualnie od konkurencji. Sprawia to, że bynajmniej nie są wtedy jednym z pięciu sposobów na skuteczną promocję w internecie, a co najwyżej marną wizytówką naszego przedsiębiorstwa. Zatem sam zdecyduj jak będzie wyglądała Twoja strona internetowa.
Wskazówki:
- Stwórz ładną i schludną stronę www dopasowaną do Twoich potrzeb oraz Twoich użytkowników;
- Zadbaj aby dało się ją wygodnie odczytać na urządzeniach mobilnych;
- Prowadź użytkownika „za rękę” poprzez np. przyciski „Call to action”;
- Ułatw kontakt z Tobą;
- Dostarczaj regularnie wartościowe treści dla użytkowników.
To wszystko sprawi, że przez kolejne kilka czy kilkanaście lat Twoi użytkownicy będą dobrze odbierali Twoją stronę oraz często na nią trafiali. Jednocześnie na pewno zwiększy się odsetek użytkowników, którzy skontaktują się z Twoją firmą. Budowa strony internetowej nie jest sprawa prostą i szybką jednak wartą trudu. Często jednak wymagania przedsiębiorców dotyczące nowej strony nie są duże. Wówczas okazuje się, że tworzenie stron internetowych jest prostsze i szybsze niż by mogło się wydawać.
Reklama Google Ads
20 lat temu gdyby ktoś powiedział nam, że da nam reklamę dokładnie tego o co zapytamy, pewnie każdy spojrzałby na taką osobę co najmniej ze zdziwieniem. Od wielu lat jednak taka reklama jest możliwa. Wcześniej nazywała się Google AdWords, a obecnie reklama Google Ads. Reklama ta odpowiada dokładnie na zapytanie użytkownika i wyświetla mu Twoja stronę internetową. Jak zapewne zauważyliście na zdjęciu ponad Google Maps wyświetlają się te reklamy. Zatem działa bardzo podobnie do pozycjonowania stron internetowych, z tą różnicą, że reklamy Google Ads wyświetlają się powyżej organicznych wyników wyszukiwania.
I oto nasz 3 z 5 sposobów na skuteczna promocję firmy w internecie. Jedyne czego potrzebujesz to w miarę dobra strona internetowa (czytaj 2 pkt.). Choć ostatnio nawet to nie jest konieczne ponieważ firma Google zaczęła udostępniać reklamy Google Ads dla wizytówek na Google Moja Firma. Są to reklamy płatne. Ty ustalasz budżet np. 500 zł i stawkę za kliknięcie w link do Twojej strony np. 1 zł. Oznacza to, że powinieneś osiągnąć około 500 wejść na stronę.
Wskazówki:
- Zanim zaczniesz reklamy upewnij się, że kierujesz je na dobrej jakości stronę lub podstronę;
- Na początek ustal niewielki budżet łączny i dzienny oraz za kliknięcie;
- Stosuj dopasowania do fraz kluczowych „przybliżone” i [ścisłe] oraz wykluczające;
- Stale monitoruj i optymalizuj swoje kampanie;
- Mierz konwersję
Fan Page na Facebooku
Przez wiele lat nie doceniałem możliwości jakie daje portal Facebook w zakresie pozyskiwania klientów i promocji firm w internecie. Jednak parę tygodni później otrzymałem zapytanie od potencjalnej klientki przez ten portal. Wtedy uznałem, że powinienem go wykorzystywać bardziej. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Facebook wraz z rozwojem swojej platformy daje coraz większe możliwości przedsiębiorcom i niejako konkuruje w tej kwestii z Google np. poprzez możliwość zrobienia własnej prostej strony www.
Wskazówki:
- Załóż fan page i uzupełnij go możliwe dobrze;
- Roześlij zaproszenie do polubienia przez znajomych;
- Stwórz post sponsorowany promujący Twój fan page w określonej lokalizacji do użytkowników o określonych zainteresowaniach. Na początek wystarczy 100-200 zł.
- Przygotuj konkurs z ciekawymi nagrodami aby zaangażować użytkowników. Promuj post. Wystarczy nawet 100-200 zł. Konkursy rób zawsze zgodnie z regulaminem portalu. Uważaj aby wszystko było zgodne z przepisami prawa takimi jak RODO oraz inne przepisy i ustawy regulujące tego typu realizacje np. ustawa hazardowa
- Twórz ciekawe i merytoryczne posty aby docierać ciągle do nowych użytkowników.
O ile GoogleAds trafiają do potencjalnych klientów w efekcie zapytania (podobnie jak proces pozycjonowania stron, o którym poniżej), tak w przypadku reklamy na Facebooku trafiamy do osób w lokalizacji i o konkretnych zainteresowaniach.
Pozycjonowanie strony internetowej
Ostatnim z pięciu skutecznych sposobów na promocję Twojej firmy w internecie jest pozycjonowanie strony! Jedna z bardziej podstawowych form promocji w wynikach wyszukiwania. Jednak bywa ona często zaniedbywana przez przedsiębiorców. Czasem wystarczy parę drobnych poprawek aby znacząco zwiększyć widoczność strony, a tym samym ruch na niej. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek dotyczących pozycjonowania stron i sklepów. W tym drugim przypadku sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana ze względu na ilość produktów. Dla przykładu sklep internetowy z elektroniką xiaomi4you.pl posiada wiele różnych kategorii produktowych, które chcemy pozycjonować. Parę przykładów takich fraz oraz związanych z nimi kategoriami produktów to np. smarthome, odkurzacze, oczyszczacze i nawilżacze powietrza np. czujniki temperatury oraz jakości powietrza. Dodatkowo dochodzą smartfony, smartwatche czy akcesoria i np. ładowarki oraz powerbanki Xiaomi i Baseus czy innych producentów podobnie jak ma to miejsce w przypadku słuchawek dostępnych w tym sklepie.
Tak wyglądają wyniki organiczne wyszukiwania gdy wpiszemy frazę „5 skutecznych sposobów na promocję firmy w internecie” w momencie pisania tego artykułu (czyli koniec 2018 roku):
Efekt pozycjonowania strony – 0,5 roku
Na frazę „5 sposobów na promocję firmy”
2 MIEJSCE
Na frazę „5 skutecznych sposobów na promocję firmy w internecie”
1 MIEJSCE
Otrzymujemy wynik 10 stron, które zdaniem algorytmów wyszukiwarki są najbardziej wartościowe przy tym zapytaniu. Ranking ten ciągle się zmienia dlatego właśnie użytkownicy ufają, że treści te są dla nich odpowiednie. Wówczas wchodząc na stronę angażują się w nią i czytają treści. Warto zwrócić uwagę, że wiele rzeczy, by znaleźć się w TOP 10 wyników wyszukiwania, możesz zrobić samodzielnie i zupełnie za darmo.
Wskazówki:
- Zacznij od dobrej jakości i technologicznie strony www;
- Ustal frazy kluczowe, na które chcesz aby witryna była widoczna;
- Popraw wszystkie tytuły stron oraz nagłówki h1, h2 i h3 na stronie zgodnie z wybranymi frazami kluczowymi.
- Rozwiń treści i publikuj nowe pamiętając o używaniu w nich fraz kluczowych.
- Popraw zdjęcia obniżając ich rozmiar oraz dodając atrybut alt.
Pozycjonowanie strony www da Twojej firmie więcej odwiedzin i więcej zapytań od klientów. W ten sposób dotarliśmy do końca artykułu „5 skutecznych sposobów na promocję firmy w internecie”. Mam nadzieje, że będzie dla Was przydatny i pomoże Twojej firmie rozwinąć skrzydła.
Dobrym przykładem pozycjonowania strony i efektów, gdy robi się to przemyślanie od początku, będzie strona dotycząca demo systemu Comarch ERP Optima – optima-demo.com.pl. Strona po kilku miesiącach pracy zaczęła pojawiać się najpierw w TOP 10 wyników wyszukiwania, a obecnie na większość zaplanowanych frazy nawet w TOP 5. Najlepsze efekty w zakresie pozycjonowania stron daje odrobina cierpliwości i konsekwencja w działaniu. Oczywiście istotny jest element projektowy całej witryny.