Spis treści:

Jak wygląda pozycjonowanie sklepu internetowego z rękodziełem?

Umiejętność tworzenia pięknego i funkcjonalnego rękodzieła to fach, który posiada nieliczna grupa osób. Wymaga nie tylko wyjątkowego zmysłu estetycznego, ale również ponadprzeciętnych zdolności manualnych. Nie bez znaczenia jest rodzaj materiałów, z  których wykonywane są produkty rękodzielnicze. Jeśli twórca stawia na jakość i dbałość o detale wówczas to wszystko w połączeniu daje niesamowite efekty. Stworzenie wyjątkowego, ręcznie wykonanego produktu to dopiero początek. Kolejny krok to skuteczna sprzedaż swoich produktów w Internecie. Tylko jak dotrzeć do potencjalnych klientów mając często bardzo ograniczone możliwości budżetowe? 

W tym artykule przyjrzyjmy się bliżej temu, w jaki sposób skuteczna strategia SEO może odmienić losy e-sklepu, szczególnie gdy mówimy o produktach unikalnych, jak drewniane zegary. Każdy twórca wie, że detale decydują o wyjątkowości dzieła — podobnie jest z pozycjonowaniem. Precyzyjne działania SEO to klucz do sukcesu w zatłoczonym świecie Internetu. Wyobraź sobie sklep, w którym każdy produkt to dzieło sztuki, a jego historia opowiada się sama. Taki właśnie jest sklep z rękodziełem cudazdrewnaonline.pl. W jaki sposób sprawiliśmy, by ta historia dotarła do szerszej publiczności? Zapraszamy do lektury.

Sytuacja w momencie rozpoczęcia współpracy

Sklep internetowy z ręcznie tworzonymi drewnianymi zegarami ściennymi cudazdrewnaonline.pl istniał stosunkowo niedługo, bo około 1,5 roku. Jak to bywa w każdym biznesie i sprzedaży internetowej… sam sklep online to za mało, żeby sprzedawać. Wygląd sklepu, łatwość obsługi i szybkość działania były dobre. Został wykonany zgodnie z najważniejszymi zasadami, dlatego podjęliśmy decyzję o jego dalszym rozwoju i pracy nad nim. Doskonały produkt, szybki, wygodny w obsłudze sklep oraz stała aktywność w Social Media spowodowały, że szybko uzyskaliśmy ruch na poziomie kilku do kilkunastu użytkowników dziennie. Zaowocowało to dziesiątkami użytkowników i około 1-2 zamówieniami tygodniowo. Dodatkowo właścicielka sklepu od początku wykazywała wysoki poziom zaangażowania, rozumiała znaczenie marketingu internetowego i sprzedaży e-commerce. Jest to bardzo ważne, ponieważ tylko dzięki zaangażowaniu zarówno właściciela sklepu, jak i agencji można osiągnąć bardzo dobre wyniki.

Początek pozycjonowania sklepu z rękodziełem

Pierwsze działania w zakresie optymalizacji sklepu podjęliśmy w październiku i listopadzie 2022 roku, przy ograniczonym, można rzec minimalnym budżecie. Mimo to stopniowo osiągaliśmy coraz lepsze efekty widoczności i ruchu. Niestety rozpoczęcie działań dopiero jesienią nie pozwoliło nam w pełni wykorzystać głównego okresu zakupowego w roku, czyli listopada i grudnia. Proces pozycjonowania sklepu internetowego z rękodziełem warto rozpocząć jeszcze wiosną, aby uzyskać jak najlepsze wyniki sprzedaży jesienią. Tak też zrobiliśmy. W kwietniu rozpoczęliśmy dalsze prace i …

Złe dobrego początki

Nasze działania na początku skoncentrowaliśmy na przebudowie adresów URL wraz z przekierowaniami 301. Wszystko po to, aby zadbać o prostą i zrozumiałą strukturę adresów URL, które będą wspierały proces pozycjonowania. Jaki był początkowy efekt? Drastyczny spadek pozycji i ruchu w sklepie. To było do przewidzenia i oczywiście byliśmy na to przygotowani. Minął miesiąc, drugi i trzeci… ruch stał w miejscu. W tym momencie rozpoczęliśmy bardziej intensywny proces jakościowego link buildingu. Późnym latem widać już było poprawę i ożywienie ruchu. Jednak to, co wydarzyło się od września przez październik i listopad przekroczyło nasze najśmielsze oczekiwania. Sprzedaż w sklepie wręcz eksplodowała.

Tak wygląda wykres z Google Search Console:

GSC cuda

Jakie efekty daje skuteczne pozycjonowanie sklepu z rękodziełem?

Poniżej przedstawiamy przykładowe zrzuty ekranu — widoczność i ruch sklepu z ręcznie tworzonymi zegarami z drewna: cudazdrewnaonline.pl. Frazy na najwyższych miejscach według Ahrefs:

organiczne słowa kluczowe cuda

Natomiast Semstorm pokazuje następującą widoczność i szacowany ruch:

widoczność Semstorm cuda

TOP 3 i TOP 10 na większość fraz kluczowych!

Po około 0,5 roku od przebudowy struktury i wykonaniu prac optymalizacyjnych sklep zaczął osiągać najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Oto jeden z przykładów wyników SERP dla frazy “Zegary z drewna”:

zegary z drewna top3

Jeśli chodzi o pozycje dla zdefiniowanych przez nas fraz kluczowych wygląda to następująco:

pozycjonowanie sklepu z rękodziełem
efekty-pozycjonowania-sklepu-internetowego-rękodzieło

Pozycjonowanie sklepu z rękodziełem to nie wszystko!

Sam ruch organiczny to jednak za mało. W dzisiejszym Internecie branża e-commerce nie może bazować tylko i wyłącznie na ruchu organicznym. W ostatnich latach coraz ważniejsze stają się kanały takie jak reklama Google ADS, Facebook czy LinkedIn. Aby skuteczne skalować ruch i sprzedaż, należy również wykorzystać inne źródła. Jednym z najważniejszych dla sklepów internetowych są reklamy Google ADS. Tej jesieni sklep cudazdrewnaonline.pl był już dobrze widoczny organicznie, dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie dwóch kampanii reklamowych. Performance Max oraz display. Kilka tygodni później zaczęły pojawiać się pierwsze sprzedaże z reklam Google ADS.

Obecnie ruch organiczny w sklepie wynosi średnio około kilkudziesięciu użytkowników dziennie. Skutecznie uzupełniany ruchem z Social Media oraz Google ADS i Facebook ADS daje od 15 0 do nawet 300 użytkowników dziennie. Oczywiście skalowanie ruchu z różnych źródeł przełożyło się na znaczący wzrost zamówień. Nie tylko poprzez sam e-sklep, ale także drogą e-mailową oraz formularzem kontaktowym. Duża zasługa jest tutaj po stronie właścicielki sklepu, która od dłuższego czasu samodzielnie i efektywnie eksploatuje takie kanały jak Facebook, Instagram i TikTok.

Czy warto pozycjonować i reklamować sklep internetowy z rękodziełem?

Jak najbardziej. Z naszego doświadczenia wynika, że niszowy sektor unikalnego rękodzieła premium może odnieść spory sukces nawet przy minimalnym budżecie. Samo pozycjonowanie, choć nadal stanowi solidny fundament ruchu i sprzedaży nie może być jedynym źródłem ruchu. Skalowanie sprzedaży wymaga również nakładów na reklamy Google ADS i social media. W ten sposób można efektywnie docierać do szerokiej grupy odbiorców i sprzedawać więcej swoich produktów. Jeśli także chcesz zwiększyć ruch i sprzedaż w swoim sklepie internetowym z rękodziełem — zapraszamy do kontaktu.

About the Author: Andrzej Daleszczyk

Od 12 lat pasjonuje mnie pozycjonowanie stron internetowych oraz szeroko rozumiany marketing internetowy. Pomagam przedsiębiorcom rozwijać ich biznesy poprzez skuteczne działania promocyjne. W 2014 roku ukończyłem studia podyplomowe z zakresu E-marketingu na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Chętnie pomożemy Twojej firmie

Porozmawiajmy o możliwościach jak rozwinąć Twój biznes!