Spis treści:

Na czym polega pozycjonowanie e-sklepu z alkoholem?

We współczesnym, cyfrowym świecie, konkurencja w e-commerce jest niezwykle zacięta. Półki wirtualnych sklepów są przepełnione różnorodnością produktów, a wyróżnienie się jest poważnym wyzwaniem dla każdej marki. W szczególności dotyczy to branży alkoholowej, która objęta jest licznymi ograniczeniami prawnymi w zakresie reklamy produktów. To sprawia, że widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania staje się ważnym źródłem docierania do nowych klientów. Dlatego też prowadząc sklep internetowy z asortymentem alkoholowym, konieczne jest prowadzenie skutecznych działań z zakresu pozycjonowania. Czy można skutecznie promować alkohol w internecie, jednocześnie dbając o etykę i przestrzeganie prawa? W tym artykule przybliżymy Wam dokładniej, na czym polega pozycjonowanie e-sklepu z alkoholami, jak wygląda nasze doświadczenie w tym zakresie i jakie efekty można osiągnąć w 1-2 lata. Zapraszamy do lektury.

Wstęp – pozycjonowanie sklepu online z alkoholem

Kwestie zakazu reklamy produktów alkoholowych reguluje artykuł 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wyłączonym alkoholem z tego zakazu jest piwo. Jednak ustawa precyzyjnie określa, w jaki sposób piwa mogą być reklamowane. Warunki te obejmują zakaz kierowania reklamy do małoletnich, nie łączenie alkoholu ze sprawnością fizyczną lub prowadzeniem pojazdów, nieprzypisywanie alkoholowi właściwości leczniczych czy stymulujących oraz nie zachęcanie do nadmiernego spożycia.

Reklama piwa w mediach np. telewizja, radio, kino, oraz na niektórych nośnikach, takich jak kasetach wideo, jest ograniczona czasowo (zakazana między 6:00 a 20:00) i miejscowo (np. na okładkach prasy, słupach reklamowych). Nie wolno reklamować produktów i usług, których nazwy, znaki towarowe lub opakowania nawiązują do napojów alkoholowych. Tak więc jasno widać, że w przypadku tej branży, choć nie jest to określone w ustawie, ale nie jest również wyłączone, zabronione są reklamy Google ADS alkoholi.

SEO-e-sklep-alkoholowy-online

Czy sprzedaż alkoholu w Internecie jest dozwolona?

Sama sprzedaż alkoholu w Internecie również budzi wątpliwości i kontrowersje prawne. Prowadzenie takiej sprzedaży wymaga posiadania licencji na sprzedaż alkoholu stacjonarnie i odpowiedniej konstrukcji regulaminu sklepu internetowego. Ostatnie rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) otworzyło drzwi dla legalnej sprzedaży alkoholu online, jednak praktyka pokazuje, że organy nadzorcze mogą mieć różne podejścia do tego tematu. Wyrok NSA z 8 września 2022 r. nie legalizuje w pełni sprzedaży alkoholu przez internet, ale dotyczył on specyficznego modelu sprzedaży i nie jest to zielone światło dla każdego rodzaju e-sprzedaży alkoholu. Decydując się na sprzedaż alkoholu online, przedsiębiorcy muszą dokładnie analizować i dostosowywać swój model sprzedaży, aby był zgodny z przepisami ustawy alkoholowej.

Kluczowym elementem jest treść umowy zawieranej z nabywcą, czyli regulamin, który kupujący akceptuje przy składaniu zamówienia. Konieczne jest zapewnienie spójności informacji przekazywanych konsumentowi, szczególnie gdy sprzedaż odbywa się za pośrednictwem aplikacji. Warunki sprzedaży alkoholu i innych produktów muszą być jasno określone i różnić się od siebie, ze względu na specyficzne wymagania dotyczące sprzedaży alkoholu, w tym obowiązek wydania towaru do rąk kupującego w sklepie stacjonarnym z odpowiednim zezwoleniem.

alkohole-online-smartfon

Od czego zacząć pozycjonowanie e-sklepu w branży alkoholowej?

Na początek, podobnie jak w większości przypadków pozycjonowanych sklepów internetowych, konieczne jest przeprowadzenie audytu, zbadanie obecnej sytuacji, a następnie porównania konkurencji, analizy fraz kluczowych i opracowania strategii SEO. W zależności od wyników prac początkowych podejmowane będą decyzje dotyczące kluczowych obszarów optymalizacyjnych on-site i off-site. Każdy przypadek będzie inny i indywidualny, chociażby ze względu na fakt, że każdy sklep internetowy z alkoholem może być oparty o inny silnik e-commerce oraz posiadać inny asortyment czy kategorie. To właśnie asortyment oraz liczba produktów w poszczególnych kategoriach będą odgrywały olbrzymią rolę w uzyskiwaniu dobrych efektów w pozycjonowaniu organicznym. Dlatego jeśli prowadzisz nieduży sklep internetowy z alkoholem, którego asortyment nie przekracza 500 produktów, powinieneś mieć świadomość, że osiągnięcie zadowalających efektów nie będzie proste i szybkie.

Nasze doświadczenia w pozycjonowaniu sklepu alkoholowego online

Na początku 2020 roku nawiązaliśmy współpracę ze sklepem internetowym, który był w pewnym sensie tylko dodatkiem do sprzedaży stacjonarnej w kilku punktach. Wiosna 2020 stała pod znakiem pandemii Covid-19, a sprzedaż stacjonarna była bardzo utrudniona. To sprawiło, że potrzeba sprzedaży w Internecie zarówno produktów alkoholowych, jak i wszystkich innych, znacząco wzrosła. Kiedy rozpoczynaliśmy pracę z klientem, nie spodziewaliśmy się takich efektów, jakie przyszły już po kilku miesiącach, a następnie po roku i dwóch latach. Efekty naszych prac można w skrócie określić…

Od zera do bohatera

ruch alkohole

Początkowa sprzedaż internetowa alkoholi na platformie naszego klienta to było od 0 do 3 zamówień dziennie. Pracę rozpoczęliśmy od standardowej analizy obecnej sytuacji. Pierwsze działania optymalizacyjne prowadzone były metodą od góry do dołu. Czyli od fraz najbardziej ogólnych, które miały na celu poprawę widoczności całego sklepu, po bardziej szczegółowe dotyczące kategorii produktów, na samych produktach kończąc. Kolejne tygodnie przyniosły wzrosty ruchu. Głównie ruchu organicznego z wyników wyszukiwania Google. Apogeum ruchu, sklep osiągnął na przełomie 2020 i 2021 roku bijąc absolutny rekord.

Dalsze efekty pozycjonowania sklepu internetowego z alkoholem

ruch alkohole2

W 2021 roku ruch organiczny i bezpośredni początkowo utrzymywał się na stabilnym poziomie. Wczesną jesienią 2021 roku powrócił do tendencji wzrostowej, aby późną jesienią i na przełomie roku znowu osiągnąć pik. Wzrost ruchu oscylował w okolicach 70-130% w zależności od badanego okresu. Z pewnością jest to bardzo dobry wynik, który oczywiście przekładał się również na bardzo duże wzrosty sprzedaży oraz rozpoznawalności sklepu. Pewnie myślicie, że takie efekty były możliwe tylko dzięki bardzo wysokim nakładom finansowym? Otóż nie. Większość prac prowadzona była stopniowo oraz stosunkowo niskim kosztem. Duży wpływ na osiągane rezultaty miał bardzo szeroki asortyment. O znaczeniu tego czynnika pisaliśmy już na początku. Poprawa wyników sprzedażowych miała także związek ze stopniowym wdrażaniem poprawek UI/UX, które pomagały rozwijać sprzedaż.

ruch alkohole3

Jak wygląda sytuacja obecnie?

Co ciekawe pomimo niewielkiego nakładu pracy i środków, ruch w sklepie z alkoholem naszego klienta nadal rośnie. W dużej mierze za sprawą prac rozwojowych z końcówki roku 2022 roku, które pozytywnie wpłynęły na widoczność oraz ruch w całym 2023 roku. Bardzo nas to cieszy, że możemy obserwować tak doskonale widoczny “Efekt kuli śnieżnej” i stały rozwój tego sklepu.

Czy warto pozycjonować sklep internetowy z alkoholem?

Bez wątpienia tak. Widoczność w wyszukiwarce i ruch organiczny to w zasadzie jedyne poważne źródło klientów w przypadku tej branży. Rozwój działań w tym obszarze potrafi przynosić bardzo wysokie wzrosty sprzedaży przy stosunkowo niskich kosztach pracy. W tym przypadku wszystko stale się zmienia, a rosnąca konkurencja wymusza na sklepach internetowych z alkoholem większe nakłady na pozycjonowanie. Biorąc jednak pod uwagę, że odpadają koszty związane z reklamami Google ADS (które są konieczne w większości konkurencyjnych branż) można śmiało powiedzieć, że koszty pozycjonowania będą wykazywały wyższe współczynniki ROI.

About the Author: Andrzej Daleszczyk

Od 12 lat pasjonuje mnie pozycjonowanie stron internetowych oraz szeroko rozumiany marketing internetowy. Pomagam przedsiębiorcom rozwijać ich biznesy poprzez skuteczne działania promocyjne. W 2014 roku ukończyłem studia podyplomowe z zakresu E-marketingu na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Chętnie pomożemy Twojej firmie

Porozmawiajmy o możliwościach jak rozwinąć Twój biznes!